שומת נזקי רכב חשמלי

תיקון רכב חשמלי לאחר תאונה
בעשור האחרון נראה כי ישנם ארגונים ויצרני רכב אשר רוצים לשמור על  איכות חיינו ובצדק ולכן, ישבו אותם חכמים וייצרו רכבים בהנעה חשמלית אשר אינם פולטים מזהמים לסביבה.
תעשייה זו הולכת וגוברת משום שיותר ויותר אנשים מבינים כי העתיד עומד להשתנות, וכך נוצר הביקוש הרב לאור העובדה כי מחירי הדלק בארץ ובעולם כולו מרקיע שחקים. בסין למשל בשנת 2012 נמכרו יותר מ - 175,000 מכוניות חשמליות.
עד כה פותחו כבר סוגים רבים של כלי רכב חשמליים / סלולאריים , והם נועדו לשימושים שונים: החל מקלנועיות ועד למכוניות ממש רגילות וידידותיות לסביבה אשר אינם פולטים עשן.
ישנם כמה וכמה סוגי מכוניות חשמליות, הנפוצות שבהן הינם מכוניות הממונעות באמצעות מצבר ונטענות באמצעות מטענים שונים לדוגמא: תחנות עגינה, טעינה סלולארית ו/או טעינה ישירה ע"י חיבור מקור הטעינה לשקע החשמלי במתחם מגורינו. -    איפה הבעיה, כאשר הרכב החשמלי חווה תאונה.
בשנים האחרונות בוצע ניסוי ע"י ארגון הבטיחות האמריקאי NHTSA ברכבים חשמליים, במהלך הניסוי המדמה התנגשות נראו סימני עשן ועד לבערה של הרכב.
חלק מהסיבה להתלקחות הפתאומית זו הפגיעה במערכות חשמל וחיווט הנמצאים לכל אורכו ורוחבו של הרכב בשל היותו כרכב חשמלי. בכל הרכבים החשמליים קיים מנגנון חירום שנועד להפסיק את הזרם מהמצברים במקרה של תאונה, אבל אף יצרן יכול להבטיח כי לאחר ניתוק המפסק לא תהיה התלקחות ממגע של חוטים או כבלי חשמל המונחים לאורכו ולרוחבו של הרכב.
בכל מקרה של פגיעה ברכב ו/או תאונה, נכון להיום התיקון מתחייב להתבצע ע"י מומחים מטעם היצרנית בלבד. אבל, אנחנו הישראלים מנסים כל הזמן לחסוך בעלויות ובשל כך נמנעים לתקן את הרכב במוסכי היבואן ובפרט, כאשר יש תאונה ברכב נציגי השירות של חברת הביטוח יעשו ככל שביכולתם לשכנע את בעל הרכב לתקן במוסך הסדר מטעם חברת הביטוח.

יישום הנחיית נציגי חברת הביטוח ע"י בעל הרכב ותיקון הרכב במוסך הסדר מהווה סכנת התלקחות ו/או פגיעה במערכות חשמל ומחשבים של הרכב בזמן תיקון כאשר ינסו להשחיז או לנסר חלק מהרכב.

בעקבות כך פרסם לאחרונה משרד התחבורה הודעה האוסרת על כל מוסך לטפל ברכב חשמלי או היברידי אם עובדיו לא עברו קורס מיוחד המסמיך אותם לטפל ברכב היברידי.
בימים אלה החלה להתגלגל הצעת חוק חדשה האוסרת תיקון רכב במוסך בלתי מורשה. בדברי ההסבר להצעת החוק של חברי הכנסת איתן כבל, אברהם מיכאלי ואורי אורבך, בוא נטען כי החקיקה המוצעת נועדה למגר תופעה של תיקון רכבים במוסכים בלתי מורשים. תיקון כאמור מהווה סיכון בטיחותי. בנוסף לכך, אגף הרכב מחייב כיום כל אדם הנותן שירות לרכב חשמלי או היברידי להכיר את כללי הבטיחות והמגבלות הקיימות ברכב היברידי לפני מתן השירות ומטיל אחריות על המנהל המקצועי של המוסך להבהיר את הכללים לכל עובדי המוסך.

אז יש הנחיות ועשרות הוראות של משרד התחבורה שלא מיושמות ע"י המוסכים, בסופו של יום אני משוכנע ובטוח כי כל עוד לא נגרם אסון חלילה אזי אין טעם לטפל בתופעה, אבל כשקורה משהו, כולם משתמטים מאחריות וממציאים מיליון סיבות למה זה קרה.